• English - zmień język serwisu na angielski
  • русский - zmień jezyk serwisu na rosyjski
  • PUP Sosnowiec

    Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

    • Informacje ogólne

    Poradnictwo zawodowe

    Skontaktuj się z doradcą zawodowym, gdy…

    Oczekujesz pomocy w:

    • podjęciu decyzji o wyborze zawodu;
    • podjęciu decyzji o zmianie zawodu;
    • określeniu zainteresowań i predyspozycji zawodowych;
    • przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej.

    Poszukujesz informacji na temat:

    • zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie;
    • instytucji kształcących w danym zawodzie;
    • możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
    • szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach na lokalnym rynku pracy.

    Chcesz się dowiedzieć:

    • jak skutecznie szukać pracy;
    • jak sporządzać dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu pracy (życiorys zawodowy – CV, list motywacyjny, własna oferta);
    • jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy.

    Zasoby informacji zawodowych obejmują w szczególności informacje o:

    1)  zawodach i specjalnościach;
    2)  rynku pracy, w tym o pracodawcach i profilach prowadzonej przez nich działalności;
    3)  zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu
          problemów zawodowych, poszukiwaniu pracy lub podejmowaniu działalności gospodarczej;
    4)  szkołach i instytucjach szkoleniowych;
    5)  stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania;
    6)  metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
    7)  sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych;
    8)  zasadach przygotowywania, rodzajach i wzorach dokumentów aplikacyjnych;
    9)  stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub
          w poszukiwaniu pracy;
    10) warunkach świadczenia pracy;
    11)  warunkach podejmowania działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania
            i wzorach dokumentów;
    12) projektach, w ramach których można uzyskać pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego.

     

    Poradnictwo zawodowe polega na udzielaniu:

    bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności na:

    • udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwnaniu pracy i samozatrudnieniu,
    • udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
    • kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
    • inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;

    pracodawcom pomocy:

    • w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszkujących pracy,
    • we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie indywidualnych porad zawodowych.

    W ramach poradnictwa zawodowego są inicjowane, organizowane i prowadzone szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.

    Poradnictwo zawodowe jest realizowane zgodnie z zasadami:

    • dostępności;
    • dobrowolności;
    • równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
    • swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
    • bezpłatności;
    • poufności i ochrony danych.

    Poradnictwo zawodowe jest świadczone w formie porady indywidualnej lub grupowej dla osób bezrobotnych, dla których określono II profil pomocy oraz w uzasadnionych przypadkach profil III.

    Udzielanie pracodawcom pomocy jest realizowane na wniosek pracodawcy w formie porady indywidualnej.

    Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie porad indywidualnych i grupowych.

    • Porada indywidualna polega na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego.
    • Porada grupowa polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z osobami, które potrzebują pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych lub nabycia umiejętności w zakresie poszukiwania pracy.

    Problem zawodowy, o którym mowa zarówno w poradzie indywidualnej jak i grupowej, dotyczyć może trudności z wyborem lub zmianą zawodu, wyborem miejsca pracy, planowaniem rozwoju zawodowego, wyborem kierunku kształcenia lub szkolenia a także braku umiejętności poszukiwania pracy oraz obniżonej motywacji w zakresie aktywności zawodowej.

     

    W czym może pomóc doradca zawodowy?

    • udziela fachowych informacji o zawodach, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy, a także porad na temat sposobów zachowania się na rynku pracy;
    • służy poradą w zakresie określenia możliwości rozwiązania sytuacji bezrobotnego;
    • niesie wsparcie wszystkim tym, którzy w nowej rzeczywistości nie potrafią się odnaleźć na zmienionym rynku pracy;
    • pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu. Informuje o możliwościach kształcenia, szkolenia, podnoszenia już posiadanych kwalifikacji zawodowych.

    INFORMACJA ZAWODOWA

    Informację zawodową można podzielić na trzy grupy:

    • informację dotyczącą edukacji; informacja zawiera dane o szkołach, warunkach kształcenia, przedmiotach nauczania, możliwościach dalszego kształcenia;
    • informacje dotyczące zawodu; informacja zwiera dane o zadaniach i wykonywanych czynnościach, narzędziach i środkach pracy, wymaganiach psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodu;
    • informacje o rynku pracy; informacja zawiera dane o zatrudnieniu i bezrobociu oraz możliwościach przekwalifikowania się (szkolenia i inne formy kształcenia ustawicznego)

    Informacja zawodowa jest prowadzona w formie indywidualnej oraz grupowej.

    • INFORMACJA INDYWIDUALNA: to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu udzielenia jej informacji zawodowej. Doradca zawodowy po przyjęciu informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej, ustala , czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy, oraz informuje o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów. Następnie udziela informacji zawodowej stosownie do oczekiwań osoby zgłaszającej potrzebę lub umożliwia jej samodzielne korzystanie z zasobów informacji zawodowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Sosnowcu W razie potrzeby doradca zawodowy przekazuje osobie materiały informacyjne.
    • INFORMACJA GRUPOWA: jest to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z grupą osób zgłaszających potrzebę pomocy w ramach spotkania informacyjnego, które ma na celu przedstawienie informacji zawodowej.

     

    SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE

    III Piętro pok. 316, 317 tel.  32 2978 726, 760

    Więcej informacji znajdą Państwo na:

      

    Podstawa prawna:

    - Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 1065 z późniejszymi zmianami).

      

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail
    Agnieszka Horzelska Doradca zawodowy 32/ 297 87 26  
     Lucyna Huppert Doradca zawodowy 32/ 297 87 60  
    Iwona Bała Doradca zawodowy 32/ 297 87 59 
    Utworzono: 2012-08-02 10:01 | Redagował: Agnieszka Horzelska 2017-09-14 14:48
    Drukuj Zapisz jako pdf Odwiedziny: 2660

    Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl